Menu
Happy / zelfontwikkeling

Zeuren en Klagen geeft je stress (en maakt je ongelukkig)

prachtige-pauw-met-staart-helemaal-open-groen-blauw

Gemopper, gemekker gezanik en gezeur…Ken je het liedje van kinderen voor kinderen nog? Ooit geprobeerd een paar dagen niet te zeuren en te klagen? Hoe moeilijk kan het zijn om het niet te doen? Nou, behoorlijk moeilijk kan ik je vertellen. Zeuren en klagen doen we allemaal. Maar wist je dat dit veel stress met zich meebrengt en het je heel ongelukkig maakt? Ai…

Je stresslevel schiet omhoog tijdens het zeuren en klagen

  • ‘Jemig, waar blijft mijn eten? Ik zit al zeker een half uur te wachten!’
  • ‘ Wat een ellende, daar zitten we dan 3 uur extra op de luchthaven door de vertraging van onze vlucht. Goed begin van de vakantie zeg…!’
  • ‘Mijn hemel, ik ben net naar de ‘Big Boss’ geweest, hij is ook niet te porren voor iets, ik ben helemaal klaar met die man. Wat vind jij daar nu van?’

We doen het allemaal en overal, zeuren en klagen. De meest bekende plekken om onze klachten te uiten zijn wel op kantoor, op de luchthaven en in de horeca. Lekker even zeuren en mopperen omdat het niet loopt zoals we willen. 

Maar wat schieten we ermee op en wat brengt het ons? In sommige gevallen schieten we er zeker wat mee op en is en blijft het belangrijk dat je voor jezelf opkomt. Zeker als je klacht gegrond is. 

Alleen, het meeste zeuren en klagen levert meer ‘ellende’ op dan iets anders. Elke keer als we klagen dan schiet ons cortisol level omhoog. En cortisol staat ook wel bekend als stresshormoon. Kortom, we krijgen (veel) stress van al dat gezeur en geklaag!

Zeuren en klagen maakt ongelukkig

Als je veel klaagt dan kan dit je humeur wel degelijk beïnvloeden. Want klagen is in 99% van de gevallen negatief. Hoe meer je klaagt hoe meer je in een negatieve spiraal terecht komt. En die negatieve spiraal, die straal je uit naar je omgeving.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat als je heel vaak klaagt tegen je partner, hij of zij je niet meer serieus neemt op de lange termijn. En ze niet meer reageren op de manier die jij verwacht er is minder empathie en/of begrip. En als je jezelf niet serieus genomen voelt, kan dat zorgen voor nog meer stress dan je al had.

Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat je ‘doodongelukkig’ wordt van klagen. En daar bedoelen ze mee dat je op de langere termijn ernstige lichamelijke klachten kunt ontwikkelen.

Zodra jij je boos maakt om iets, en hier ook nog eens over gaat zeuren en klagen, maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. En een hoog level aan cortisol dat wil je voorkomen, want:

  • Je immuunsysteem verzwakt;
  • De bloeddruk gaat omhoog;
  • Het risico op hart en vaatziekten nemen toe;
  • Er is een hogere kans om obesitas te ontwikkelen;
  • Het verhoogd de kans op depressie;
  • En het verkort de levensverwachting.

En niet alleen dat, we worden ook minder slim

Volgens Will Bowen klagen we ongeveer 15 tot 30 keer per dag. Dat is bizar veel! Als we daar de uitkomsten van de studie van Stanford University bij optellen dan is dat alles behalve goed voor onze gezondheid en ons brein. 

In deze studie hebben ze mensen gevolgd en MRI scans gemaakt van de ‘gevolgen’ van klagen. En het blijkt dat je door heel veel klagen, dan hebben we het over 30 minuten of meer per dag, minder slim wordt. Niet alleen als je zelf aan het zeuren en klagen bent, maar de persoon waar je tegen klaagt en zeurt kan er zelfs onder ‘leiden’.

Door zeuren en klagen krijg je dus stress. En stress (in grote mate) zorgt weer voor het ‘krimpen’ van je grijze massa. Aldus de Stanford Studie. 

Nu is dit natuurlijk allemaal in extremen gemeten. En is het echt niet zo dat als je af en toe een keertje klaagt en zeurt dat je hersenen, plop, ineens een stuk kleiner worden. Maar het geeft maar weer aan dat proberen te stoppen met klagen, nog niet zo’n dom idee is.

Zeuren en klagen binnen de perken

Ik val in herhaling, maar helemaal stoppen met klagen, dat is praktisch onmogelijk en eigenlijk ook onmenselijk. Maar hoe maak je dat je geklaag toch om aan te horen is en wanneer kun je het echt niet maken om te klagen of te zeuren?

Verpak je geklaag als een cadeautje

Als je iets te klagen of te zeuren hebt, en je vind dat dit gegrond is, dan kun je ‘ de klaagzang’ het beste mooi verpakken in een cadeautje. 

Als je meteen als een bulldozer te werk gaat, bereik je minder snel waar je uit wilt komen. Want als je naar jouw inziens gegrond klaagt dan wil je iets bereiken met die klacht.

Ik geef je een voorbeeld van klagen als een ‘cadeautje’:

“Wat een super goede service hebben jullie weer geleverd door mijn pakket snel te bezorgen. Helaas was er wel iets mis met de producten en krijg ik geen gehoor van jullie service center. Ik wil graag klant bij jullie blijven, dus ik verneem graag hoe we dit op kunnen lossen.”

Dit klinkt natuurlijk een stuk fijner dan:

“Wat een rot bedrijf zijn jullie. Ik krijg de klantenservice niet te pakken. Ik bestel nooit meer wat en ik knal ook even op alle social media hoe ik behandeld ben.”

Klaag en zeur niet over iets wat je zelf veroorzaakt hebt

Als je zelf een situatie hebt gecreëerd waar je later eigenlijk helemaal niet blij mee bent, dan is het niet echt charmant daarover te zeuren of te klagen. 

Laten we even een extreem voorbeeld bekijken:

Je wilde erg graag je balkon inruilen voor een tuin. Om dat te realiseren zijn jullie hals over kop verhuisd naar een huis met een grote tuin. Maar nu je de tuin hebt, vind je het veel te veel werk, fluiten de vogels je in de ochtend wakker en moet je onkruid wieden. Kortom die tuin is allemaal niet zoals je je had voorgesteld en het enige wat je doet is zeuren en klagen tegen je partner over ‘die ellendige tuin’.

In plaats van te klagen, kun je beter toegeven dat het door jezelf komt dat je in deze situatie zit. En vanuit daar kun je gaan kijken naar oplossingen. Praat er rustig over, geef toe dat je fout zat door deze overhaaste beslissing te nemen. 

Let op tegen wie je klaagt en waar

We hadden al gesteld dat het kantoor (of een andere werkplek) een klaaghaard is. Het is daarom verstandig om op te letten tegen wie je klaagt. Je kunt het beste met je klacht direct naar degene toegaan die hier ‘iets’ mee kan. Klaag je tegen iemand anders? Dan is de kans aanwezig dat dit bij de verkeerde persoon terecht komt en zo via via de persoon bereikt waar je eigenlijk tegen had moeten klagen. Volg je het nog? 

Ook al was je intentie daar om het uiteindelijk te gaan zeggen tegen degene wie het betreft. Kun je beter de stappen overslaan om bijvoorbeeld met je collega’s over je baas te klagen en kun je beter direct naar hem/haar toegaan met je klacht.

Bovendien is het ook van belang waar je klaagt. Probeer dit altijd een op een plek te doen waar je zeker weet dat je geklaag niet ‘gehoord’ word. Dit om de tamtam op je werk tegen te gaan.

Bewustwording

Zodra je meer bewust wordt van je klaagzang, kun je het aan gaan pakken.

Dankzij de boeken van Will Bowen ben ik mezelf aan het leren om minder te zeuren en te klagen. Met het ‘klaagbandje’ om mijn pols ben ik me ernstig bewust van hoe vaak ik weer de mist in ga. Ik moet mijn bandje meerdere malen (nou ja, meerdere malen, het is bijna een sport an sich) verplaatsen van mijn linker naar mijn rechter pols.

Ik kan je aanraden het boek te lezen en te gaan oefenen, je zult er van staan te kijken hoe vaak je aan het klagen bent.


Nog meer fijne schrijfsels